مجله نیکوتک

اینتل یا AMD؟ مقایسه پردازنده های اینتل و رایزن AMD

مقایسه پردازنده‌های اینتل با AMD

چه به دنبال بهترین پردازنده برای استفاده گیمینگ باشید، چه بهترین CPU برای کارهای گرافیکی یا مهندسی، دو انتخاب را بیشتر ندارید: اینتل AMD. این موضوع باعث شده عده‌ای با تعصب به این موضوع نگاه کنند. در ادامه سعی شده پردازنده‌های اینتل یا رایزن با هم مقایسه شوند و به سوال cpu اینتل بهتره یا AMD پاسخی مناسب داده شود.

مقایسه Ryzen و Intel از نظر قیمت و ارزش پردازنده

قیمت یکی از پارامتر های مهم برای همه افراد است و AMD در بحث ارزش به سختی شکست می‌خورد. این شرکت مزایای زیادی را در پردازنده‌هایش اعمال کرده است، از جمله قابلیت اورکلاک کامل که در اکثر مدل‌ها وجود دارد. پردازنده‌های سری Ryzen 7000 این کمپانی مقداری افزایش قیمت داشتند.

در مقابل تراشه‌ های Raptor Lake اینتل هم با قیمت‌های رقابتی بی‌ رحمانه‌ای وارد میدان شده‌ اند. AMD اگر بخواهد در بازار بماند، باید قیمت Ryzen 7000 خود را کاهش دهد.

در پاسخ به سوال اینتل بهتره یا رایزن باید گفت که ورود مدل‌ های Alder Lake-S اینتل باعث شد این شرکت هسته‌ها، رشته‌ها و ویژگی‌های بیشتری را به مجموعه اصلی پردازنده‌ های خود اضافه کند. قیمت پردازنده نقشی تعیین کننده در رابطه با پرسش پردازنده AMD بهتره یا Intel دارد.

تفاوت رایزن با اینتل از نظر عملکرد گیمینگ

در پاسخ به سوال پردازنده اینتل بهتره یا AMD باید گفت که پردازنده‌های Raptor Lake اینتل از پردازنده‌های Ryzen 7000 AMD سریع‌تر هستند. پردازنده Core i9-13900K به عنوان سریع‌ ترین پردازنده گیمینگ شناخته شده و قیمت زیادی دارد.

پردازنده Core i7-13700K اساساً همان عملکرد را ارائه می‌دهد، اما با هزینه بسیار کمتر. شاید Core i5-13600K برای گیمرها مناسب‌تر باشد؛ زیرا بهترین ترکیب قیمت و عملکردی است که می‌توانند در بازار پیدا کنند.

پردازنده Ryzen 7900X به عنوان سریعترین پردازنده گیمینگ AMD شناخته شده است، اما تفاوت زیادی با Ryzen 7700X ندارد. تراشه Ryzen 7700X تقریباً همان سطح عملکرد را با قیمتی پایین‌تر و مناسب‌تر ارائه می‌دهد. بررسی عملکرد گیمینگ را می‌توان یک فاکتور مهم در پاسخ به سوال AMD بهتره یا اینتل قلمداد کرد.

 

تفاوت Ryzen با Intel از نظر مصرف انرژی و دما

درباره این موضوع که کدام یک از بین رایزن بهتره یا اینتل، در این قسمت AMD برنده میدان است. در مقایسه اینتل و AMD از نظر میزان مصرف انرژی، نمی‌توان تأثیر فناوری ساخت را انکار کرد. 6 نانومتری TSMC و AMD Zen 4 برندگان این بخش هستند. جدیدترین پردازنده‌های رایزن طبق ویژگی عملکرد در برابر قدرت، انرژی کمتری مصرف می‌کنند که برابر با تولید کمتر گرما است.

مقایسه رایزن و Intel از نظر معماری پردازنده

در ادامه مبحث تفاوت پردازنده رایزن و کورای باید گفت که مقایسه اینتل یا AMD برنده‌ای ندارد. هر دو برند AMD و اینتل معماری‌ خیره‌کننده‌ای دارند و رقابت بین این دو در این ویژگی امروزه بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.

اینتل یا رایزن، مقایسه از نظر اورکلاک

در مقایسه اینتل یا رایزن از نظر اورکلاک، اینتل برنده است. از نظر اورکلاک اینتل فضای بیشتری دارد و فرکانس‌های قابل دستیابی آن بالاتر است. برای دستیابی به این امر باید یک پردازنده سری K بخرید. البته مقایسه قابلیت اورکلاک را نمی‌توان پاسخ مناسبی برای سوال AMD بهتر است یا اینتل قلمداد کرد.

تفاوت رایزن با اینتل؟ سهم بازار کدام یک بیشتر است؟

در ادامه مطلب مقایسه رایزن و Intel باید نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی ماهانه Steam درباره سخت افزارها و نرم افزارهای مورد استفاده کاربران آن نشان می‌دهند کمی بیش از 70 درصد آنها از یک پلتفرم از اینتل استفاده می‌کنند.

درباره این سوال که amd بهتر است یا Intel باید گفت که به طور دقیق‌تر آمار گیمرهای ویندوز نشان می‌دهد 70.99 درصد آنها از پردازنده‌های اینتل و 28.99 درصد از یکی از پردازنده‌های AMD استفاده می‌کنند.

 

جالب اینکه اغلب پردازنده‌های مورد استفاده کاربران دارای فرکانس بین 3.3 تا 3.69 گیگاهرتز هستند که از نظر سرعت پس از پردازنده‌های با فرکانس 2.3 تا 2.69 گیگاهرتز در دسته دوم قرار می‌گیرند.

امسال AMD سری Ryzen 7000 از پردازنده‌های خود را با ریزمعماری نسل سومی Zen 4 و فناوری ساخت 5 نانومتری عرضه کرده که با بهبود چشمگیر کارایی همراه می باشند. توجه به این فاکتور در پاسخ به این سوال که سیستم AMD بهتره یا Intel تعیین‌کننده است.

رقابت AMD و اینتل در آینده به کجا ختم می‌شود؟

به نظر می‌رسد AMD خود را برای تمام سناریو‌های محتملی که ممکن است در آینده رخ دهد، آماده کرده است. همچنین این تولید‌کننده، پردازنده‌هایی ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از اینتل ارائه می‌دهد که روز‌به‌روز محبوبیت بیشتری در میان کاربران پیدا می‌کند.

با وجود بحران در دنیای تراشه‌ها و کمبود جهانی برای قطعات نیمه‌هادی، AMD فعلاً قصد ندارد سرعت توسعه‌ی محصولات خود را کاهش دهد و از طرفی TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل و تخصصی نیمه‌رساناها در جهان نیز اعلام کرده که روی فرایند تولید ۴ و ۳ نانومتری خود برای سال ۲۰۲3 و ۲ نانومتری برای بعد از آن کار خواهد کرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که تیم قرمز هم در آینده‌ای نزدیک از این فناوری‌های TSMC بهره ببرد و عملکرد چشمگیری را در کنار مصرف بهینه‌ انرژی ارائه کند.

خرید Xilinx نیز قدمی دیگر برای تضمین پیشرفت روز‌افزون AMD در شرایطی که اینتل هنوز از فناوری ۱۰ نانومتری استفاده می‌کند، محسوب می‌شود. اگر این شرکت به همین منوال به مسیر خود ادامه دهد، دیگر مانعی برای پشت‌سر گذاشتن اینتل نخواهد داشت.

از سوی دیگر، اینتل با وجود برخی نقطه‌ضعف‌ها، همیشه دست برتر خود را حفظ کرده است و اخیراً نیز با عرضه‌ پردازنده‌های نسل سیزدهم و پشتیبانی از قابلیت‌هایی چشمگیر، سعی دارد جایگاه خود را این صنعت تثبیت کند.

 

معایب پردازنده های AMD بیشتر است یا Intel ؟

با مقایسه انواع سی پی یو AMD با Intel نمی‌توان گفت که مشکلات پردازنده AMD در برابر Intel کدام برند بیشتر از دیگری است.

آیا AMD برای بازی بهتر از اینتل است؟

هنگام انتخاب پردازنده‌های اینتل یا ای ام دی برای بازی باید بدانید که عملکرد پردازنده‌های AMD با بهره‌گیری از کش سه بعدی تا حدود زیادی بهبود یافته و شاید بتوان پردازنده‌های تیم قرمز را در این زمینه بهتر از نمایندگان اینتل دانست.

 

لپ تاپ اینتل یا AMD کدام بهتر است؟

در پاسخ به این سوال نمی‌توان پاسخ دقیقی داد و باید مدل‌های مشخص یک به یک با هم مقایسه و بررسی شوند. البته اگر به دنبال لپ تاپ گیمینگ می‌گردید بهتر است به سراغ پردازنده‌های AMD بروید.

 

 

 

نوشته قبلی

نقد بررسی بازی FIFA 23

نوشته بعدی

بررسی اندورید باکس A95X F4

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری